تحولات لبنان و فلسطین

فارغ از اینکه موشک‌ها در عملیات وعده صادق ۲ به اهداف خورده‌اند یا نه، آنچه برای اسرائیل تجسم آبروریزی محض بود، انتشار گسترده سیل پرتابه‌هایی بود که بدون هیچ پدافند مزاحمی در آسمان اراضی اشغالی جولان می‌دادند و همگی در اهدافی واحد به زمین می‌نشستند.

در جست‌وجوی آبروی بر باد رفته با «تاد»؛ چرا اهدای سامانه‌ موشکی ضدبالستیک توسط آمریکا هم دردی از صهیونیست‌ها دوا نخواهد کرد؟
سامانه موشکی ضدبالستیک تاد

پس از این شکست پدافندی حالا چند رسانه غربی و صهیونیستی از احتمال استقرار سامانه‌های جدید دفاعی ساخت آمریکا ضد موشک های بالستیک در فلسطین اشغالی خبر می دهند. «تایمز آو اسرائیل» استقرار سامانه دفاع ضد موشک‌های بالستیک تاد THAAD در سرزمین های اشغالی را بخشی از پروژه آماده سازی برای حمله تلافی‌جویانه احتمالی اسرائیل در واکنش به حمله موشکی اول اکتبر جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده است. این رسانه همچنین هدف از ارسال این سامانه را محافظت بیشتر از رژیم صهیونیستی در برابر حملات انتقام جویانه موشکی ایران عنوان می کند.

این رسانه به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، مدعی شد ایالات متحده فعلا این موضوع را بررسی می‌کند و درباره استقرار این سامانه در اسرائیل هنوز تصمیمی قطعی نگرفته است. در گزارش رسانه های صهیونیستی، به زمان مشخص استقرار این سامانه نیز اشاره‌ای نشده است.

اعتراف ضمنی به شکست سیستم پدافندی  فعلی

انتشار این خبر و مانور رسانه‌ای صهیونیست‌ها حائز دو نکته مهم است؛ اول از همه، اذعان به شکست فاحش سیستم پدافندی فعلی رژیم صهیونیستی در برابر موشک‌های بالستیک و هایپرسونیک به خصوص در عملیات اخیر ایران است. در واقع فراگیر شدن تصاویر اصابت‌های پی در پی موشک‌های ایرانی، ناتوانی رینگ چندلایه پدافندی صهیونیست ها در برابر موج حملات موشکی در عملیات «وعده صادق۲» را برای همه به اثبات رسانده و مسئله ای نیست که دیگر کسی بتواند آن را انکار کند. نکته دوم، ناظر بر هدف صهیونیست ها از انتشار این خبر در عین به جان خریدن اعتراف به ناتوانی سیستم های پدافندی فعلی‌شان است. صهیونیست ها با انتشار این خبر درصدد بازسازی آبروی از دست رفته و وجهی از مولفه‌های قدرت‌شان هستند که همیشه روی آن مانور می‌دادند ولی اکنون با «وعده صادق۲» آن را بر باد رفته می بینند. طبیعی است برای رژیمی که بنیانش بر مهاجرپذیری و اطمینان خاطر دادن به مهاجران در خصوص تضمین امنیت آن ها بنا شده، از دست رفتن این عناصر که سال‌ها روی آن سرمایه گذاری کرده، یک خسارت جبران ناپذیر به شمار می رود. کما اینکه به اذعان رسانه‌های صهیونیستی تا  شش ماهگی «طوفان الاقصی» نیم میلیون نفر اسرائیل را ترک کرده بودند و اکنون و در یکسالگی «هفتم اکتبر» این رقم به یک میلیون نفر رسیده است.

سناریوی برای بازسازی آبروی بر باد رفته پدافندی

فارغ از این دو نکته و به فرض استقرار سامانه ضدموشک‌های بالستیک «تاد» در اسرائیل، سوالی که مطرح می شود این است که آیا این سامانه خواهد توانست در برابر امواج تیرهای بالستیک و هایپرسونیک ایرانی قد علم کند یا باید آن را صرفاً یک سناریوی تبلیغاتی برای بازسازی آبروی از دست رفته سیستم پدافند هوایی اسرائیل دانست؟  پیش از ارائه هر پاسخی به این سوال خوب است یادآور شویم که تا قبل از حملات انتقام جویانه ایران در عملیات‌های وعده صادق۱و۲، مقامات رژیم صهیونستی از سامانه‌ های ضد موشکی خود به عنوان «یکی از پیشرفته‌ ترین سیستم ‌های جهان» یاد می کردند که «در برابر تهدیدات در دو فضای دور و نزدیک امنیت لازم را در تامین می‌ کند». اساساً پدافند هوایی رژیم صهیونیستی مدعی بود با رینگ چهارلایه‌ای خود متشکل از «گنبد آهنین»، «فلاخن داوود»، «پیکان ۲» و «پیکان ۳» این توانایی را دارد تا آسمان سرزمین‌های اشغالی را در برابر هر تهدیدی از جمله موشک‌های برد بلند بالستیک محافظت کند اما دیدیم که در اول اکتبر با شکست مطلق در برابر سیل موشک‌های ایرانی مواجه شد. مضاف بر همه این ها، شاید سامانه‌هایی چون تاد بتوانند برخی از انواع موشک‌های بالستیک را رهگیری کنند ولی به اذعان کارشناسان نظامی، در حال حاضر هیچ روش عملیاتی و قابل اتکایی برای رهگیری و نابودی موشک‌های هایپرسونیک که ایران نمونه‌ای از آن را در عملیات وعده صادق ۲ به کار برد، وجود ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.